Menu Zamknij

Medalierstwo

Medalierstwo

Na rzeźbie, małej i dużej, nie kończyły się zainteresowania Bronisława Chromego. Ogromną wagę przywiązywał do sztuki zwanej czasem „pomnikiem kieszonkowym” czyli medalierstwa. Stworzył ponad 700 medali, o różnej tematyce i różnorodnych w formie. Tworzył z reguły medale powielane w technice odlewu, nadając im miękkość formy i organiczny, emocjonalny wygląd. Jako pierwszy zaczął posługiwać się płaszczyzną przebitą na wylot lub przedziurawioną i przeciętą, przełamując dotychczasowe konwencje i ograniczenia. Często również w nowatorski sposób przenosił opowieść z awersu na rewers. Warto przywołać jedną z jego wspaniałych kreacji – medal upamiętniający jubileusz 150-lecia krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, przepiękne nawiązanie do sceny stworzenia człowieka, znanej z Kaplicy Sykstyńskiej na Watykanie.

Niezliczone medale Bronisława Chromego są pracami niezwykle oryginalnymi, które pomimo niewielkiej skali są dziełami pełnymi dynamiki i ekspresji. Do zasług Bronisława Chromego w dziedzinie medalierstwa należy także powstanie Pracowni Projektowania i Wykonawstwa Medali w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

 

Twoje preference plików cookies

Używamy plików cookie własnych i stron trzecich, aby usprawnić nawigację, analizować korzystanie z witryny, zapamiętywać preferencje użytkownika oraz dostarczać spersonalizowane treści i reklamy. Pliki cookie stron trzecich są zapisywane wyłącznie za zgodą użytkownika.

Niezbędne

COOKIEEYE-CONSENT - 1 rok - CookieYes sets this cookie to remember users consent preferences so that their preferences are respected on their subsequent visits to this site. It does not collect or store any personal information of the site visitors.
_GRECAPTCHA - 1 rok - This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.

Funkcjonalne

Pomagają w udostępnianiu treści w mediach społecznościowych i innych funkcjach stron trzecich.

Analityczne

Pozwalają zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z witryny.

Wydajnościowe

Pomagają analizować wydajność witryny i poprawiać doświadczenia użytkowników.

Reklamowe

Dostarczają spersonalizowane reklamy i śledzą skuteczność kampanii.